Pasirengimo narystei paramos priemonė
Teikiant pasirengimo narystei paramą remiamos ES šalių kandidačių ir potencialių kandidačių pastangos priimti ir įgyvendinti pagrindines politines, institucines, socialines ir ekonomines reformas, siekiant laikytis ES vertybių ir laipsniškai prisiderinti prie ES taisyklių, standartų ir politikos.
Pažanga rengiantis narystei priklauso nuo to, kaip kiekviena paraišką pateikusi valstybė laikosi Sąjungos vertybių, ir nuo jos gebėjimo įgyvendinti būtinas reformas, kad suderintų savo politinių, institucinių, teisinių, administracinių ir ekonominių sistemų veikimą su Sąjungoje taikomomis taisyklėmis, standartais, politika ir praktika.
Bendras biudžetas -14,16 mln. EUR
Administruojančios institucijos
Koordinuoja Lietuvoje
Ekspertinis vertinimas
Pasirengimo narystei paramos priemonė yra unikali, nes skirta šalims kandidatėms ir potencialioms šalims kandidatėms pasirengti narystei Sąjungoje.
Parama yra tikslinė ir pritaikyta prie konkrečios priemonės Reglamente priede išvardytų paramos gavėjų (Vakarų Balkanų valstybių ir Turkijos) padėties, atsižvelgiant į tolesnes pastangas, būtinas siekiant atitikti narystės kriterijus, taip pat į tų paramos gavėjų gebėjimus.
Paramos taikymo sritis ir intensyvumas diferencijuojami pagal poreikius, įsipareigojimą vykdyti reformas ir tų reformų įgyvendinimo pažangą.
Priemonė įgyvendinama tiesioginio valdymo arba netiesioginio valdymo būdu, taikant metinius arba daugiamečius veiksmų planus (iki 7 metų trukmės) ir priemones.
NEPASKELBTA
Bendro finansavimo kiekvienam prioritetui dalis yra ne didesnė kaip 85 proc. tinkamų finansuoti tarpvalstybinio bendradarbiavimo programos išlaidų.
Bendro finansavimo techninei paramai dalis yra 100 proc.
NEPASKELBTA
Asocijuotos narystės sutartys su ES.
Priemonės paramos gavėjai taip pat yra tinkami finansuoti pagal „Europos vystymosi fondą" ir Išorės veiksmų garantiją.
Privačiojo sektoriaus investicijų pritraukimas vykdomas taikant Išorės veiksmų garantiją, kuri programos dalyviams galės užtikrinti iki 60 mlrd. EUR vertės investicijų.
Programoje dalyvauja ES šalių kandidačių valstybinės institucijos ir įstaigos.
Priemonės lėšomis teikiama:
- Parama teisinės valstybės principui, demokratijai, pilietinei visuomenei, pagrindinėms ir žmogaus teisėms, migracijos valdymui, įskaitant sienų valdymą, ir saugumui stiprinti;
- Parama viešojo administravimo veiksmingumui, struktūrinėms reformoms ir geram valdymui stiprinti;
- Parama su Sąjungos taisyklėmis, standartais, politika ir praktika suderintoms taisyklėms, standartams, politikai ir praktikai formuoti;
- Parama ekonominiam ir socialiniam vystymuisi stiprinti;
- Parama teritoriniam ir tarpvalstybiniam bendradarbiavimui.
- Strateginių šalių kandidačių investicijų sutelkimas į infrastruktūros jungtis, MVĮ, energijos vartojimo efektyvumą, inovacijas ir skaitmeninę ekonomiką.
Konkrečios finansuojamos veiklos nustatomos EK priimamuose metiniuose ar daugiamečiuose veiksmų planuose kiekvienai šaliai kandidatei, priklausomai nuo pažangos lygio.
Pasirengimo narystei programa finansuoja įvairaus tipo projektus ES šalyse kandidatėse, kuriais siekiama paskatinti politines, institucines, socialines ir ekonomines reformas bei priartinti šalių visuomenes prie Europos Sąjungos vertybių ir standartų.
Tam tikslui dažniausiai naudojamos dotacijų schemos, investicijos į infrastruktūrą ar techninė pagalba. Galutiniai naudos gavėjai yra ES šalių kandidačių piliečiai.
Programoje dalyvauja : Bosnija ir Hercegovina, Juodkalnija, Albanija, Serbija, Kosovas, Šiaurės Makedonija, Turkija.
Vakarų Balkanų strategijoje nurodyta galima bent kelių kandidatų stojimo data (2025 m.), jei bus įvykdytos visos sąlygos.
Apie programą:
https://ec.europa.eu/commission/publications/neighbourhood-and-world_lt
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/instruments/overview_en
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/pre-accession-assistance_en